Sam & Brechje over Bouw & vastgoed
Lidl als grote vastgoedspeler
Bouw & Vastgoed: overtuigen met duurzaamheid
In een klein land als Nederland nog meer locaties zien te vinden waar we ruime, moderne Lidl supermarkten kunnen bouwen, ga daar maar aanstaan. Voor vastgoedacquisiteur Sam is dat precies de motivatie om elke dag op pad te gaan om gemeenten en andere betrokkenen te overtuigen dat Lidl de beste papieren heeft. Dan heb je een goed verhaal nodig, waarin duurzaamheid steeds vaker een hoofdrol speelt. Laat dat nu net een onderwerp zijn waar het hart van zijn collega Brechje sneller van gaat kloppen. Zo vullen ze elkaar mooi aan op de afdeling Bouw & Vastgoed.
Sam: “Ik ben tien jaar geleden bij Lidl begonnen als hulpkracht. Kort daarna ben ik de opleiding Internationaal Vastgoed en Facilitair Management gaan doen op de BUAS Breda. Mijn bijbaan bij Lidl deed ik ernaast. Na mijn opleiding kreeg ik de kans om een traineeship te doen op de afdeling Vastgoed van Lidl. Dat sprak me enorm aan omdat je tijdens dat traineeship kennis maakt met verschillende kanten van vastgoed.
Ik hield me bezig met vastgoedadministratie, vastgoedacquisitie en vastgoedbeheer. Na mijn traineeship ging ik als vastgoedbeheerder aan de slag. Sinds twee jaar ben ik doorgegroeid naar vastgoed acquisitie. Best een mooie groeicurve vind ik. Lidl biedt die kansen. Ik vind dat een hele mooie kant van het bedrijf.”
Lidl als grote vastgoedspeler
Brechje: “Dat is ook mijn ervaring. Ik heb de studie Bouwmanagement en Vastgoed gedaan. Binnen die studie heb je drie stromen: projectontwikkeling, vastgoed en duurzaamheid. Uiteindelijk lag duurzaamheid het dichtst bij mijn hart. Voor mijn afstudeerscriptie ging ik op zoek naar grote bedrijven die vooruitstrevend zijn op het gebied van duurzaamheid en eigen vastgoed hebben en kwam bij Lidl uit. Ik had geen idee dat Lidl zo’n grote vastgoedspeler is.”
Sam: “Naast onze ruim 440 filialen en 6 distributiecentra hebben we sinds vorig jaar ook het logistieke vastgoed van Lidl in Nederland in ons beheer, waar veel van onze producten voor heel Europa liggen opgeslagen. Zo hebben we bijvoorbeeld onze eigen fruitrijperij en magazijnen vol non-foodartikelen. Dat maakt Lidl een vastgoedspeler van formaat. We staan ook elk jaar op vastgoedbeurs PROVADA en daar zijn bezoekers ook vaak verrast over de omvang van onze organisatie.”
Brechje: “Precies, voor mij was het die combinatie van omvang en ambitie op het gebied van duurzaamheid waardoor ik de stoute schoenen heb aangetrokken en een mail stuurde. Ik mocht op gesprek komen en het klikte! Lidl wilde graag onderzoeken hoe ze hun filiaalportefeuille kan verduurzamen. Dat onderzoek mocht ik gaan doen. Zo heb ik meteen kennis kunnen maken met verschillende afdelingen omdat het onderzoek keek naar alles van inventaris tot de energieprestatie van gebouwen.
Duurzaamheidsambities waarmaken
Terwijl ik met het onderzoek bezig was kwam er een plekje vrij in het team. Ik heb gesolliciteerd en werd aangenomen als junior specialist filiaalbouw. Een maand geleden ben ik begonnen. Heel vers nog dus. Nu mag ik mijn scriptieonderzoek gaan implementeren.
Samen met een team waarin verschillende expertise samenkomt, houd ik mij bezig met doorberekenen van de duurzaamheidsambities die te maken hebben met de bouw van een filiaal. We kijken bijvoorbeeld naar hoeveel energie het filiaal gaat verbruiken. Hoeveel zonnepanelen zijn er nodig om het energie-neutraal te krijgen? En is daarvoor genoeg ruimte op het dak?
Hetzelfde geldt voor CO2. Het gaat allemaal over keuzes. Als je bij de bouw minder CO2 produceert, hoef je ook minder te compenseren. Dus hoe kunnen we dat doen? Zijn er innovatieve ideeën die zich hebben bewezen? Onze analyses implementeren we in onze eigen bouwstandaard voor Lidl-filialen. Dit presenteren we aan de bouwcoördinator en acquisiteur in de regio. Daar kom ik Sam dan tegen. Die neemt deze standaard vervolgens ook mee in zijn gesprekken met de gemeente en andere vastgoedpartijen en kan zo precies laten zien wat ze kunnen verwachten.”
Dicht op het vuur
Sam: “Nieuwe bouwlocaties liggen niet voor het oprapen. Andere supermarktketens zijn net zo hard op zoek. Je moet dus dicht op het vuur zitten, een gebied goed kennen en warme contacten hebben. Daarom hebben niet alleen ons hoofdkantoor, maar ook onze 6 regiokantoren een vastgoedafdeling. Ik werk vanuit ons regiokantoor in Etten-Leur en bedien Zuidwest-Nederland. Ik heb veel vrijheid om met ideeën te komen om ons winkelbestand te optimaliseren. Soms voel ik me een beetje eigen ondernemer binnen Lidl.
Gemeenten stellen duurzaamheid steeds meer als eis. Ze willen weten: is het - letterlijk - groen genoeg? Maar ook: hoe past een pand in de leefomgeving? Als je daar niet over hebt nagedacht, sta je al 1-0 achter. Dankzij het werk van Brechje en haar collega’s kom je met een goed verhaal bij de gemeente. We laten zien dat Lidl een pand neerzet dat over vijftien jaar nog steeds toegevoegde waarde heeft voor de wijk en de gemeente, of het nu gaat om hittestress, leefbaarheid of werkgelegenheid. Die ‘zachte kant’ van het verhaal is voor ons ook relatief nieuw, maar inmiddels is het net zo belangrijk geworden als bouwtechnische zaken.”
Brechje: “Het leuke is dat dit soort zaken erg dynamisch zijn. Duurzaamheid is zo veranderlijk. Je moet er constant mee bezig zijn en je aanpassen zodat Sam een verhaal heeft waar je vierkant achter kunt staan. Als uit onderzoek blijkt dat optie A niet zo goed presteert, moeten we snel naar optie B kijken om voet aan de grond te krijgen in een gebied waar we graag willen vestigen.”
Ambitie om te groeien
Sam: “Onze grootste uitdaging op dit moment is de vraag naar ruimte. Milieuvriendelijke installaties vragen over het algemeen meer ruimte dan oude systemen. Bovendien is het hele emballagevraagstuk bij de supermarkten neergelegd, waardoor de retourstroom enorm is gegroeid en ook meer opslagruimte vraagt. En dan hebben we ook nog te maken met wensen van klanten; die willen graag brede gangen. Ook dat vraagt extra ruimte. Samen met de ambitie om te groeien naar nog meer filialen is dat ook voor mij persoonlijk de uitdaging waar ik de komende jaren graag voor wil gaan.”
Brechje: “Lidl is een gaaf bedrijf voor jonge en ambitieuze mensen, omdat er zoveel mogelijk is. We zien de kansen en grijpen die met z'n allen – als team Lidl - aan. Je bent constant bezig jezelf en het bedrijf te verbeteren. Ik vind het mooi dat ik mijn steentje daaraan kan bijdragen én ook nog eens maatschappelijke impact kan maken!”