Marika, Assistent teammanager
Ik ben hier voor mijn team
Als je de ambitie hebt om door te groeien in je werk, dan krijg je bij Lidl alle kansen. Vraag maar aan Marika, die werkt in ons distributiecentrum (DC) in Oosterhout. Marika komt oorspronkelijk uit Polen. In 2011 komt ze naar Nederland. Een goede vriendin werkt bij Lidl en zij vraagt Marika of dat ook iets voor haar zou zijn. Dat is het zeker. In juli 2021 werkt ze alweer 6 jaar in het Gelderse DC, waar ze inmiddels met veel enthousiasme assistent teammanager is.
“Ik begon als orderverzamelaar. Ik deed dat met plezier én door dat werk leerde ik het DC goed kennen. Na een tijdje hielp ik ook soms met de orderadministratie. In 2018 promoveerde ik tot assistent teammanager. Ik denk dat het heel goed is dat ik als orderverzamelaar ben begonnen. Daardoor weet ik wat het werk inhoudt en wat ik van het team kan verwachten. Dat vind ik heel belangrijk.
Als assistent teammanager sta ik dicht bij mijn collega’s in het team én bij de teammanager. Ik ben als het ware de schakel. Van mijn leidinggevende krijg ik goede ondersteuning. Hij geeft me verantwoordelijkheid en helpt me ook als het nodig is. Samen kunnen we alles oplossen.”
Één team
“Mijn belangrijkste taak op een dag is ervoor zorgen dat de bestellingen van de filialen in onze regio op tijd en perfect in orde de deur uitgaan. Ook als het extra druk is zoals bijvoorbeeld rond de feestdagen. Samen met onze collega’s in het filiaal en in het DC zorgen wij er uiteindelijk voor dat onze klanten hun favoriete producten kunnen vinden in onze winkels. Dat maakt het werken in een DC zo mooi. Als het nodig is steek ik zelf ook de handen uit de mouwen, wij zijn één team.
Als assistent teammanager moet je een goede dagplanning kunnen bijhouden, maar ook mensen in je team begeleiden en opleiden. Zodat ook zij kansen kunnen benutten, net als ik dat heb gedaan. Hoe je die verschillende taken goed doet, heb ik geleerd tijdens de opleiding tot assistent teammanager. Lidl biedt veel interne trainingen aan om jezelf verder te ontwikkelen, van werken met bepaalde computerprogramma’s tot goed leiderschap. Daar krijg je echt de ruimte voor. Dat vind ik mooi.
Luisterend oor
“Een van de belangrijkste dingen die ik heb geleerd tijdens de trainingen is hoe je medewerkers in je team gemotiveerd houdt. Dat vraagt om een persoonlijke aanpak, want ieder mens is anders. Verder probeer ik altijd een compliment te geven als iemand z’n werk goed doet of net een stapje extra zet. En ik vind het belangrijk om goed te luisteren naar mijn collega’s. Als ze vragen of problemen hebben vind ik dat ik dat als leidinggevende moet oplossen. Motivatie werkt twee kanten op. Als je de vragen en problemen van medewerkers adequaat afhandelt, dan kun je ook meer van hen verwachten.
We hebben een heel divers team, 45 mensen in totaal. Ik heb collega’s met een Poolse, Nederlandse, Turkse en Marokkaanse achtergrond. We leren ook van elkaar en over elkaars cultuur en taal. Een collega die zelf niet Pools is begroet me ’s morgens altijd in het Pools. Leuk toch? De sfeer in mijn team is vriendelijk. Er is respect voor elkaar. Iedereen helpt elkaar. Als je in een team elkaar kunt aanvullen dan draait het lekkerder en behaal je betere resultaten.
“Op dit moment ben ik de enige vrouwelijke assistent teammanager in ons DC. Daar ben ik wel trots op. De wereld verandert. Er komen steeds meer vrouwen in leidinggevende functies. Kwalificaties en ervaring zijn natuurlijk belangrijk, maar ook competenties zoals goed communiceren en luisteren. Uiteindelijk gaat het volgens mij om persoonlijkheid. Je moet verantwoordelijk zijn en je betrokken voelen bij het werk en bij je medewerkers.
Wat mijn ambities zijn? Ik ben nu twee jaar assistent teammanager. Ik wil graag het beste team in Nederland hebben. Dat is mijn ambitie. Daar werk ik elke dag voor. En wie weet word ik dan op een dag teammanager.”