Werken bij #teamlidl
Vacatures Login Opslaan

Groeikansen grijpen op biologisch bij Lidl

Hero Maurits Wösten en Rebekah Simmons

Samen vormen ze een team dat verschil maakt; Rebekah Simmons en Maurits Wösten tillen ‘biologisch’ binnen en buiten Lidl naar een next level. Hun eerste doel: omzetverdubbeling van biologisch groente en fruit binnen vier jaar. Waarom? Omdat biologisch eten betaalbaar en toegankelijk moet zijn voor iedereen!

Zouden we nog meer kunnen doen? Twintig procent van het groente- en fruitassortiment is al biologisch en een deel wordt al alleen biologisch aangeboden. Bovendien is Lidl door de Consumentenbond uitgeroepen tot de goedkoopste supermarkt in biologisch. Rebekah Simmons (duurzaamheidsspecialist bij Lidl) en haar collega Maurits Wösten (manager inkoop AGF) waren het eens: we gaan meer doen. En hebben de daad bij het woord gevoegd. In 2026 willen ze de omzet op biologisch hebben verdubbeld ten opzichte van 2022, maar als het aan hen ligt, dan stopt het daar niet.

Over de noodzaak

Maurits: “Bij Lidl zoeken we samen met onze leveranciers continu naar duurzame oplossingen, omdat de impact van onze voedselproductie op de wereld steeds zichtbaarder wordt.”

Rebekah: “Het klinkt misschien heel cliché, maar ik heb vorig jaar een dochtertje gekregen en daardoor voel ik die verantwoordelijkheid alleen nog maar meer. Eten is een basisbehoefte, dus we hebben het voedselsysteem, en elkaar, hard nodig; supermarkten, boeren, leveranciers. Maar daar moeten we dan wel samen in gaan verduurzamen. Eén manier om dat te doen is door meer biologische voedsel te produceren, waarbij extra rekening wordt gehouden met het milieu en dierenwelzijn.”

Maurits: “Bij Lidl sta je als inkoper letterlijk in de keuken met de leveranciers. We bouwen vanaf niks samen een product op en stellen elkaar in het gehele proces de vraag: hoe kunnen we het verduurzamen? Wat ik zo leuk vind aan ons werk is dat we het samen doen met alle afdelingen. Iedereen heeft dezelfde drive om het goed te doen, niet voor de bühne, maar achter de schermen – simpelweg omdat we het belangrijk vinden.”

Rebekah: “Het is onze missie om biologisch eten betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Want men denkt vaak dat biologisch duur is, en door die gedachte zien klanten biologisch niet altijd als een optie. Ik denk dat het heel mooi is dat we dit gaan doorbreken.”

Over de aanpak

Rebekah: “Binnen anderhalve maand hadden we niet alleen een doelstelling, maar ook een ‘go’ van de directie om er direct mee aan de slag te gaan. Bij Lidl kan het snel gaan als je ergens in gelooft en kansen ziet. Als je een goed verhaal hebt, is bijna alles mogelijk.”

Maurits: “Ja, we krijgen veel vrijheid. Je kunt meedenken, buiten de kaders denken en met initiatieven komen. En die worden absoluut beloond. Daarom zit ik hier na twaalf jaar nog steeds, omdat er altijd vernieuwingen en ontwikkelingen zijn en er een positieve vibe is. Het leuke is dat wanneer er zoiets moois als deze biologische doelstelling wordt gepitcht, iedereen direct enthousiast is en elke afdeling gepassioneerd aan de slag gaat. En uiteindelijk blijft het niet bij AGF – aardappelen, groente en fruit – we hebben de ambitie om binnen alle categorieën een mooi biologisch aanbod te hebben. Daar is iedereen volle bak mee bezig.”

Rebekah: “Het is onze ambitie dat onze klanten zich niet hoeven af te vragen of ze wel of niet een duurzame keuze maken. Die maken ze bij Lidl altijd wel. Zo gaan we samen duurzaam vooruit!”

 

Ontdek jouw mogelijkheden

Wil jij ook duurzaam vooruit?

Bekijk hier je mogelijkheden

Elke dag voor het beste resultaat

Benieuwd naar Lidl als werkgever?

Klik hier voor meer informatie