Katja, Inkoper
Non-food is een grote ‘traffic generator’. Lidl loopt daarin best voorop
Hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Voor die belofte staan we ook echt. Dit geldt zeker ook voor onze non-food artikelen. De hele keten van inkoop tot de winkel is mijn werkterrein. Als manager inkoop non-food zorg ik voor een wisselend en aantrekkelijk aanbod van non-food artikelen in de winkels. Non-food bij Lidl is alles van boormachines tot kinderkleding en van huishoudelijke artikelen tot fitnessapparatuur.
Inkoop stuurt de organisatie. We bepalen het assortiment, de verkoopprijzen en dus ook de marges en de omzet. Daarnaast zorgen we dat de artikelen een goede plek in de folder krijgen en denken we mee over de presentatie in de winkel.
Gluren bij de buren
Bij het bepalen van de verkoopprijzen moeten we dus goed kijken of de kwaliteit bij concurrenten vergelijkbaar is. Soms kopen we dan ook echt artikelen en proberen we ze uit. Hoe schat je in dat de klant het bekijkt? Misschien is er in hun ogen niet echt een kwaliteitsverschil. Meer vragen voor een betere kwaliteit is dan ook geen optie. Dan houd je je niet aan je belofte.
Onze eigen producten bekijken we natuurlijk ook heel kritisch. We proberen ze zelf uit. Als je weet dat een collega veel aandacht besteedt aan uiterlijke verzorging dan is het leuk om die eens een product thuis te laten testen. Daar vragen we dan van alles over. Wat vind je van de kwaliteit? Zou je dit kopen? Zie je het in je omgeving? Dat helpt allemaal bij het maken van keuzes.
Pitchen met data
Inkopen is vooruitzien en achteruit. Analyse is een belangrijk onderdeel van het inkoopproces. Dat klinkt saaier dan het in werkelijkheid is. We houden goed in de gaten wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Daarvoor gaan we ook bij de concurrent in de winkel kijken. Daarnaast analyseren we de acties op artikelniveau. Wat verkocht goed? Wat minder?
Met die kennis van de resultaten en van de markt presenteren we ons inkoopplan aan de directie. We pitchen op welke thema’s we willen inzetten en hoeveel omzet we denken te genereren. Samen met de directie bepalen we vervolgens de inkoop. Je moet kunnen overtuigen. Als je je eenmaal hebt bewezen, krijg je veel ruimte om zelf keuzes te maken.
Scherp inkopen
Om te kunnen concurreren op prijs koopt Lidl centraal in voor heel Europa. Vier keer per jaar reizen we naar het hoofdkantoor in Duitsland. Daar liggen dan alle producten die over driekwart jaar in de winkels liggen. Dat inkopen van het assortiment, dat geeft echt een kick. Waar zien we potentie? Welke thema’s bieden nieuwe kansen? Natuurlijk is het allerleukst als driekwart jaar later de producten waar jij in geloofde en voor bent gegaan ook goed verkopen in de winkels.
Die inkooptrips zijn zeker geen snoepreisjes. Het is hard werken, maar die mentaliteit hoort bij Lidl. Het is ook goed voor het contact met collega’s van andere afdelingen. Dan bepalen we bijvoorbeeld samen een assortiment voor een winkeleiland met kerst.
Non-food trekt klanten
Voor non-food is Lidl inmiddels een ‘omni channel’. Naast het assortiment dat in de winkels ligt, hebben we ook web-only producten. Vaak is dat gewoon een hele praktische keuze. Soms nemen producten veel ruimte in beslag. Die verkopen we dan in de webshop. Toch zitten daar zeker artikelen tussen die we ook graag in de winkel zouden zien.
Non-food is een grote ‘traffic generator’. Lidl loopt daarin best voorop. We willen het aandeel non food in de winkels wel vergroten. Dan moet je je blijven afvragen of de ruimte die we aan een food artikel geven nodig is of dat we er beter een non-food artikel voor in de plaats kunnen zetten. Door zo een beetje voor je ‘eigen toko’ te strijden houden we elkaar scherp.
Wekelijks bereiden we de komende actieweken voor. We hebben een folder die eruit moet. Wat zijn de thema’s? Wat zijn de bijzondere artikelen die extra aandacht mogen? Met mijn marketingcollega’s bepalen we op die manier hoeveel ruimte non food nodig heeft in de folder en of er promotiemateriaal wordt ingezet. Je bent voortdurend met verschillende actieweken tegelijk bezig, dat maakt het heel dynamisch.
De kracht van Lidl
Lef wordt gewaardeerd bij Lidl, zelfs als het resultaat een keer niet naar verwachting is. De trampoline die we vorig jaar verkochten was een topper. We kochten meerdere stuks per filiaal in, dat is heel veel zeker als je uitgaat van ruim 400 filialen. Samen met marketing en verkoop hebben we daar flink energie in gestoken. Dat je zo’n resultaat samen voor elkaar krijgt, is iets waar je trots op mag zijn. Heel soms valt de verkoop van een artikel tegen, die producten gaan dan naar het non-food distributiecentrum. Daar bedenken we dan een oplossing voor. Een weggeefactie, een combi-actie; we laten ons niet zo snel uit het veld slaan.
Lidl is een hiërarchisch bedrijf en daar zit juist ook de kracht. Het is heel duidelijk wie waarover beslist. Als je ergens in gelooft en degene die daarover beslist ervan kunt overtuigen dan krijg je de go om iets te doen. Dat is de kracht van Lidl. We kunnen snel schakelen. Als je bij Lidl een goed idee hebt dan kun je het vandaag vertellen en het morgen gaan uitvoeren.