Werken bij #teamlidl
Vacatures Login Opslaan

Stefan, Teamlead Solution Consulting and Development

Stefan over IT

“De IT bij Lidl is zo ongelooflijk divers dat het superinteressant is”

 

“Een baan in de IT. Bij een organisatie waar ik kan doorgroeien, waar ik de kans krijg me verder te ontwikkelen.” Dat zocht de toen nog 24-jarige Stefan toen hij in 2014 was afgestudeerd en het startschot klonk van zijn werkzame leven. Wie had gedacht dat hij precies dat nota bene bij supermarktketen Lidl zou vinden? Stefan in ieder geval niet.

“Mensen hebben niet door wat er allemaal achter zit. Je associeert een supermarkt niet zo snel met IT, maar het is zo ongelooflijk divers dat het juist superinteressant is. Het mooie is dat je, ondanks dat je misschien denkt te weten wat je wilt, zoveel kanten op kunt binnen Lidl. De afdeling HR heeft bijvoorbeeld allerlei systemen voor salarisadministratie en portalen voor werknemers, maar de afdeling Bouw & Vastgoed beschikt weer over totaal andere oplossingen om locaties in kaart te brengen of tekensoftware voor nieuwe filialen. Die diversiteit geeft je veel nieuwe inzichten over welke kant jij leuk vindt binnen het hele IT-spectrum, van technisch tot meer de businesskant.”

(Inter)nationale ontwikkeling

Niet alleen vond Stefan bij Lidl zijn ultieme baan: “In de IT, maar niet al te technisch.” Zijn andere wens kwam ook uit: hij ontwikkelde zich in korte tijd van projectmanager tot teamleider van Solution Consulting, bestaande uit nog vijf collega’s. “Ik zocht iets op het snijvlak van business en IT. Want ik wilde niet zelf aan de knoppen zitten, maar vond het wel leuk om mensen te helpen hun werk makkelijker te maken. Ik begon als projectleider van kleine projecten, het uitrollen van kleine applicaties. Al snel merkte ik dat ik bij Lidl de kans kreeg om meer verantwoordelijkheid te nemen; ik kreeg projecten met meer impact, grotere budgetten en die belangrijkere processen binnen de organisatie raken.”

“Het internationale karakter van de organisatie maakt ons werk ook veelzijdig. Lidl is onderdeel van de Schwarz Group, daarbinnen hebben we een eigen IT-organisatie met een paar duizend collega’s en een eigen clouddienst. Vanuit de Schwarz Group is het spectrum aan IT nog eens veel groter. Veel collega’s werken in het buitenland, dus ook internationaal liggen er talloze mogelijkheden om je te ontwikkelen.”

Stefan vond zijn uitdaging in Nederland. “Ik kreeg de kans om samen met mijn huidige leidinggevende een totaal nieuwe afdeling op te zetten. Dit was een unieke kans om zelf helemaal, from scratch, na te denken over hoe dat er uit moest zien en welke werkprocessen we voor ogen hadden. In dit team groeide ik in een heel natuurlijk proces naar consultant, en nu teamleider.”

Grote IT-vraagstukken

“De IT-afdeling was altijd operationeel gedreven. Onze klanten moeten hun boodschappen kunnen doen, dus de producten moeten geleverd worden. Alle systemen die daarbij horen zijn belangrijk. Maar ons is gevraagd of we binnen IT een team wilden oprichten dat zich proactief richt op creatieve oplossingen voor vraagstukken vanuit de business. Kijken hoe we op specifieke processen in de organisatie technologie kunnen inzetten om efficiënter te werken. Het was letterlijk een blanco canvas; ga maar samen uitvogelen hoe jullie dat voor je zien. Een supergave uitdaging. Pak ‘m beet zeven jaar later bestaat het team nu uit elf mensen. Dat bewijst dat wat we ooit hebben bedacht en ingezet succesvol is.”

“Zo werkten we aan een oplossing voor het proces van recalls, producten die uit de winkels worden teruggeroepen. Die retourstroom was voorheen een kwestie van bellen en appen en allerlei losse communicatie tussen veel mensen. Dat hebben we in één snelle en efficiënte applicatie weten te gieten, met alle verschillende afdelingen die er een rol in spelen. Het gave is dat de waarde van onze applicatie internationaal wordt gezien en dat het nu wordt uitgerold naar alle Lidl-landen. Dus het draait straks in meer dan 10.000 winkels in heel Europa. Als ik op vakantie een Lidl-winkel binnenloop, dan weet ik dat zij met systemen werken die wij in Nederland hebben ontwikkeld! Wat een impact kun je hebben met je eigen project hè? Ik kijk nu heel anders naar de winkel, want ik denk: dit gaat op deze manier omdat wij daar applicaties en systemen voor hebben geïmplementeerd. Dat maakt het tastbaar.”

Quick wins

“Parallel aan de grote vraagstukken, zien we ook de noodzaak voor digitalisering op kleinere schaal. Daar hebben we een quick winproces voor: we werken met een development team twee weken in een soort pressure cooker aan een softwareoplossing. Die wordt bedacht, gemaakt, direct getest door de business en na een korte feedbackcyclus opgeleverd. Zo hebben we na twee weken knallen een kant en klare oplossing die meteen in gebruik kan worden genomen. We hebben bijvoorbeeld problemen met stilstaande voorraad op het distributiecentrum inzichtelijk gemaakt door in een dashboard verschillende voorraadgegevens te tonen, zodat onze logistieke collega’s actie kunnen ondernemen. Die balans tussen quick wins en grote projecten geven een bevredigend gevoel. Bij Lidl doen we het samen, ik voel hier echt een teamgevoel. Elke keer als ik boodschappen doe, word ik weer herinnerd aan de impact die ons team heeft en hoe belangrijk ons werk is voor de hele organisatie.”

Ontdek jouw mogelijkheden

Wil jij ook een diverse en uitdagende baan? Kom dan bij IT werken.

Bekijk hier je mogelijkheden

Elke dag voor het beste resultaat

Benieuwd naar Lidl als werkgever?

Klik hier voor meer informatie