Werken bij #teamlidl
Vacatures Login Opslaan

Niels, Plaatsvervangend supermarktmanager

Hero Niels

Klanten worden blij van Verspil Mij Niet

Bij Lidl doen we hard ons best om voedselverspilling tegen te gaan. Een mooi voorbeeld is de Verspil Mij Niet sticker op producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen of beschadigd zijn. Klanten kunnen producten met zo’n sticker kopen voor maar 25 of 50 cent. Zo hebben zij een voordeeltje en hoeven wij minder weg te gooien. Iemand die echt energie krijgt van het tegengaan van verspilling is plaatsvervangend supermarktmanager Niels (38) van ons filiaal in Terneuzen. Wat maakt Niels echt een ‘Verspil Mij Niet held’?

“In augustus 2016 ben ik begonnen bij Lidl als assistent supermarktmanager in Spijkenisse. In 2019 ben ik PSM geworden in Vlissingen en nu alweer een tijdje in Terneuzen. Niet lang nadat ik PSM werd is Lidl echt werk gaan maken van het tegengaan van voedselverspilling. Goede zaak, vind ik.

Nog prima te verkopen

“Het leukste aan mijn werk als PSM vind ik toch wel samen met het team, in de winkel, de handen uit de mouwen steken. Ik let erop dat de winkel netjes is, help klanten met vragen en samen met mijn collega’s kijk ik natuurlijk ook welke artikelen in aanmerking komen voor Verspil Mij Niet. Dat kan zijn omdat een versproduct tegen de houdbaarheidsdatum zit of omdat een verpakking is beschadigd. Met een plakbandje erop en een Verspil Mij Niet sticker is dat nog prima te verkopen. Weggooien is toch doodzonde?

We verzamelen de producten met een Verspil Mij Niet sticker en leggen die op vaste plekken in de winkel. Bij het vlees, bij de vers gesneden groenten, in de diepvries en bij de kruidenierswaren. Klanten lopen altijd gretig naar die bakken toe. Daarom spreiden we het ook een beetje over de dag. Op die manier heeft iedereen weleens de kans om een voordeeltje te pakken. Die Verspil Mij Niet producten, daar maken we klanten echt blij mee, terwijl je dat voorheen weggooide.

Reddingstas

“Ik krijg er wel energie van om me op deze manier met duurzaamheid bezig te houden binnen Lidl. Een simpel voorbeeld: in een netje met sinaasappels zit één slechte. Vroeger gooide je dat hele netje waarschijnlijk gewoon weg. Hoeft niet! Nu halen we de slechte eruit en de rest doen we in een Verspil Mij Niet ‘reddingstas’ voor groente en fruit. Die verkopen we voor een klein prijsje. Of ik leg die sinaasappels op de fruitschaal in de kantine. En heel af en toe maak ik een smoothie voor mijn collega’s. Dat is twee vliegen in een klap: verspilling tegengaan en een gezonde keuze voor een tussendoortje.

Het is voor mij geen doel op zich, maar ik vind het wel leuk om mijn collega’s te laten zien dat dit nog prima bruikbare producten zijn. Als ik mensen zo kan inspireren; prima!

Door de ogen van de klant

“Eigenlijk gooien we nog maar heel weinig echt weg. Daar heeft Lidl hard aan gewerkt. Een deel van de producten gaat richting voedselbanken. En onverkoopbare producten uit de bakkerij gaan o.a. richting de Kipster kippen. Wij scheiden die stromen hier in het filiaal en in het distributiecentrum sorteren ze dat verder uit. Dat heeft Lidl dus al behoorlijk goed georganiseerd.

Of ik nog een tip heb voor collega’s? Kijk eens door de ogen van de klant naar een product dat niet meer ‘de hoogste kwaliteit’ is. Misschien mist een pak chocomel bijvoorbeeld het dopje. Maar met een 'Verspil Mij Niet' sticker neemt een klant deze nog graag mee. Dat is goed voor de portemonnee van onze klanten en beter voor de wereld!”

 

Ontdek jouw mogelijkheden

Vind jij duurzaamheid in jouw werk ook belangrijk? Kom dan een van onze teams in het filiaal versterken en wie weet maak jij in de toekomst ook onderdeel uit van #teamlidl.

Bekijk hier je mogelijkheden