Chantal over duurzaamheid
Een droombaan met impact
“Door stappen te zetten op het gebied van gezondheid en duurzaamheid dragen wij bij aan het succes van Lidl.”
Sommige mensen hebben parachutespringen als passie. Of paarden. Maar als je Chantal (29) vraagt waar zij gepassioneerd over is dan zegt ze: “Onze klanten helpen gezondere en meer duurzame keuzes te maken.” Nou, dan zit ze op de afdeling CSR, oftewel Corporate Social Responsibility, van Lidl helemaal op haar plek. Vindt ze zelf trouwens ook.
“Officieel heet de afdeling CSR, maar wij noemen het zelf meestal ‘de duurzaamheidsafdeling’. Onze missie is duurzaam en gezond voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken. Ik denk dat Lidl heel mooi laat zien dat duurzaamheid en betaalbaarheid samen kunnen gaan. Wij zijn al jaren dé supermarkt in groente en fruit. Onze zilvervliesrijst is niet duurder dan onze witte rijst. Dat is een bewuste keuze, klanten kunnen daardoor makkelijker een gezond alternatief kiezen.
Het helpt ook dat Lidl een overzichtelijk assortiment heeft met veel eigenmerkproducten. Minder keuzemogelijkheden maakt kiezen ook makkelijker. En veel eigenmerkproducten heeft als voordeel dat we in een keer voor een groot deel van ons assortiment kunnen beslissen om iets duurzamer of gezonder te maken. Als wij onze vleesvervangers gezonder maken, dan zijn gelijk alle vleesvervangers bij Lidl gezonder. Klanten maken zo bij ons automatisch een gezondere keuze.
Gezondere wereld
Als adviseur duurzaamheid en gezondheid ben ik daar elke dag mee bezig: hoe kunnen we het voor onze klanten makkelijk maken om voor duurzaam en gezond te gaan. Dus bijvoorbeeld meer vezelrijke producten en meer plantaardige producten zoals vleesvervangers. Ik geloof dat we daardoor niet alleen bijdragen aan de gezondheid van onze klanten, maar ook aan een gezondere wereld. Want op de schaal van Lidl kun je écht impact maken!
Ik ben bij Lidl terechtgekomen door een open sollicitatie te sturen. Ik vind gedrag van mensen én gezondheid al heel lang fascinerend. Wat past daar beter bij dan een supermarkt? Dáár maken mensen hun keuze. Ik deed mijn boodschappen al bij Lidl en vond het een vooruitstrevende supermarkt. Stoppen met de verkoop van tabak, de hoeveelheid suiker en zout in producten verlagen, dat klonk als een club waar ik mij wel op mijn plek zou voelen. En hoe! Ik werk nu 5 jaar bij Lidl en ik durf echt wel te zeggen dat ik mijn droombaan heb gevonden.
Aanstekelijk enthousiasme
Waarom ik mijn baan zo ontzettend leuk vind? Ik werk met veel verschillende afdelingen en collega’s samen. Bijvoorbeeld met de afdeling die gaat over winkelinrichting, met de afdeling die de marketingcampagnes ontwikkelt en met de afdeling die producten vernieuwt en verbetert. Ik krijg veel energie van samen met hen uitzoeken hoe we een volgende stap zetten die groot genoeg is om impact te maken en Lidl nog steviger op de kaart te zetten als duurzame en gezonde supermarkt, maar niet zo groot dat we te snel gaan voor onze klanten. Of voor onszelf als bedrijf; we willen ook commercieel succesvol blijven.
Juist daarom vind ik het ook zo leuk om projectleider te zijn van het interne duurzaamheidsprogramma YOU! Met YOU! willen we onze collega’s niet alleen vertellen waarom en hoe Lidl zich inzet voor duurzaamheid en gezondheid. We willen ze ook motiveren om zelf meer duurzame en gezonde keuzes te maken en maken ze nog meer duidelijk hoe zij zelf impact kunnen maken op de winkelvloer of in het Distributiecentrum. Bijvoorbeeld door klanten te adviseren over gezonde producten of reststromen goed te scheiden zodat er nog meer gerecycled wordt.
Het duurzaamheidsteam is een hecht team van jonge mensen die allemaal met heel erg veel energie en passie dingen voor elkaar proberen te krijgen. Daarom is het ook extra leuk om op de duurzaamheidsafdeling van Lidl te werken: Lidl is namelijk een echte doe-organisatie. We zeggen niet alleen maar dingen, we maken plannen ook waar! Ik wil de komende jaren de impact die ik heb in mijn functie blijven vergroten en zo bijdragen aan een betere wereld en aan het succes van Lidl.